Sunday, September 16, 2007

PERPADUAN HATI

PERPADUAN HATI (Ta'liful Qulb).

Penyatuan hati merupakan asas awal yang mesti ada dlm proses pembentukan ukhuwwah, sebab hati (qalbu) merupakan sumber gerak dan sikap seseorang dlm menilai, memilih, mencinta dan membenci orang lain.
Bila hati telah terpaut dan jiwa telah terpadu, barulah persaudaraan seseorang dengan yang lainnya bisa berjalan, bersih dan penuh rasa kasih.
Hati manusia hanya bisa disatukan secara murni dan bersih apabila bermuara pada satu simpul ikatan yang fitrah.
Simpul tali itu adalah Aqidah. Inilah satu-satunya dasar berpijak, bertemu dan pengikat yang utuh dan abadi....

RUKUN BAIAH

Rukun-rukun Baiah:

Bergabung dengan Harakah Islamiah pada hakikatnya bermaksud bergabung secara langsung atau amalan di dalam Islam. Ia merupakan permulaan perjanjian baru dengan Allah dan memberikan baiah untuk beramal dan berjihad pada jalan-Nya.
Asy-Syahid Imam Hassan Al-Banna telah merumuskan tentang rukun-rukun baiah dengan berkata: "Rukun baiah kita semuanya sepuluh, peliharalah ia dengan sebaik-baiknya".

1. Faham.
2. Ikhlas.
3. Amal.
4. Jihad.
5. Berkorban.
6. Taat.
7. Tetap Pendirian.
8. Tegas.
9. Persaudaraan.
10. Percaya.

Kemudian Imam Hassan Al-Banna mentafsirkan rukun-rukun di atas satu persatu. Beliau menyatakan:

1. FAHAM:

Hendaklah saudara meyakini bahawa fikrah kita adalah fikrah Islamiah yang sejati dan hendaklah saudara memahami Islam sebagaimana kami (para pemimpin) memahaminya berdasarkan usul dua puluh (prinsip) yang ditetapkan. Kami ringkaskan prinsip-prinsip tersebut adalah sebagaimana berikut:
1.1- Hendaklah saudara memahami bahawa Islam adalah satu sistem yang lengkap (syamil) mencakupi seluruh bidang kehidupan.
1.2- Hendaklah saudara memahami bahawa Al-Quran dan Sunnah adalah sumber rujukan bagi setiap orang muslim dalam memahami segala hukum-hakam Islam.
1.3- Hendaklah saudara memahami bahawa iman yang benar, ibadat yang sah dan mujahadah merupakan cahaya kemanisan yang dicampakkan oleh Allah ke dalam hati sesiapa sahaja yang dikehendaki-Nya. Sesungguhnya kasyaf, mimpi, ilham dan lintasan-lintasan hati tidaklah menjadi dalil hukum Islam (syarak) dan tidak boleh dibuat pegangan kecuali jika ianya bercanggah dengan hukum-hakam Islam dan nas-nas agama.
1.4- Hendaklah saudara memahami bahawa semua jenis tangkal, jampi, mantera, tilikan dan ramalan, mengaku mengetahui perkara-perkara yang ghaib, nujum atau apa sahaja yang seumpamanya adalah satu kemungkaran yang wajib diperangi kecuali jika jampi-jampi tersebut terdiri dari ayat-ayat Al-Quran dan doa yang ma'thur yang pernah dibuat oleh Rasulullah s.a.w.
1.5- Hendaklah saudara memahami bahawasanya pendapat Imam dan naibnya dalam perkara-perkara yang tidak ada nas yang jelas dan dalam masalah yang boleh ditafsirkan dengan lebih dari satu pentafsiran dan dalam perkara yang melibatkan maslahah mursalah, boleh diamalkan (dipegang) selama ia tidak berlawanan dengan kaedah-kaedah syarak.
1.6- Hendaklah saudara memahami bahawa sesungguhnya perkataan dari seseorang itu boleh diambil dan boleh ditolak kecuali perkataan Rasulullah s.a.w yang maksum.
1.7- Hendaklah saudara memahami bahawa bagi seseorang Islam yang taraf keilmuannya belum sampai ke peringkat mampu meneliti dalil-dalil hukum-hakam Syariat Islam maka hendaklah dia mengikuti salah seorang dari Imam-imam (mujtahid) dalam Islam.
1.8- Hendaklah saudara memahami bahawa perbezaan-perbezaan (pentafsiran dan pegangan) dalam hukum-hakam fekah dalam soal-soal cabang (furu') tidak harus dijadikan sebab perpecahan dalam agama.
1.9- Hendaklah saudara memahami bahawa perbincangan tentang masalah yang tidak mendatangkan hasil adalah termasuk di dalam erti takalluf (usaha yang memberatkan) yang ditegah oleh agama.
1.10- Hendaklah saudara memahami bahawa mengenali Allah Tabaraka Wa Taala, mentauhidkannya dan menyucikannya (dari segala sifat kekurangan) adalah setinggi-tinggi akidah Islam. Kita beriman dengan ayat-ayat Al-Quran dan hadis-hadis Sahih tentang sifat-sifat Allah sebagaimana zahir ayat-ayat tanpa takwil dan juga tanpa membekukan nas-nas tersebut.
1.11- Hendaklah saudara memahami bahawa setiap amalan bidaah di dalam agama Allah (Islam), yang tidak ada asal-usulnya mestilah dihapuskan dengan cara yang paling bijak.
1.12- Hendaklah saudara memahami bahawa bidaah Idhafiyyah (yang ditokok-tambah), bidaah tarkiyyah (bidaah yang meninggalkan amalan yang sunnah) serta beribadat dengan cara tertentu di dalam ibadat-ibadat mutlak (khusus) adalah masalah khilafiah dalam fikah di mana setiap golongan mempunyai pendapatnya sendiri. Tidak mengapa jika dibincangkan dengan tujuan memberi kebenaran yang disertakan dengan dalil dan keterangan (bukti).
1.13- Hendaklah saudara memahami bahawa mengasihi orang-orang yang salih, menghormati mereka dan menyebut kebaikan-kebaikan mereka yang kita ketahui adalah satu sikap yang akan membawa kita bertambah dekat dengan Allah s.w.t.
1.14- Hendaklah saudara memahami bahawa menziarahi kubur walau bagaimana sekalipun keadaannya adalah suatu perkara sunnah yang disyariatkan mengikut apa yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.
1.15- Hendaklah saudara memahami bahawa berdoa kepada Allah yang diiringi dengan bertawassul kepada makhluknya yang tertentu (orang-orang salih) adalah perkara khilafiah furu'ie tentang cara-cara berdoa. Ia bukanlah satu persoalan akidah.
1.16- Hendaklah saudara memahami bahawa adat-adat kebiasaan manusia yang salah tidak dapat mengubah pengertian hakiki dari lafaz syarak.
1.17- Hendaklah saudara memahami bahawa akidah (yang bersih) adalah asas segala amalan dan amalan hati adalah lebih penting dari tubuh-badan. Mencari kesempurnaan dalam kedua-dua bidang amal ini adalah dituntut oleh syarak sekalipun tuntutan itu berbeza-beza mengikut keadaan.
1.18- Hendaklah saudara memahami bahawa Islam memberi kebebasan kepada akal dan mendorongnya supaya memerhati dan mengamati rahsia-rahsia alam, malah Islam mengangkat darjat dan martabat ilmu dan para ulama (ilmuan) serta mengalu-alukan segala hasil kajian ilmiah yang memberi manfaat.
1.19- Hendaklah saudara memahami bahawa pandangan syarak dan pandangan akal ada kalanya kelihatan tidak seiring tetapi syarak dan akal tidak bercanggah dalam perkara yang qat'ie (telah jelas dengan dalil). Oleh itu hakikat ilmiah yang sah sekali-kali tidak akan bercanggah dengan kaedah syariat yang tetap. Apabila terdapat sesuatu penentangan maka perkara-perkara yang bersifat zanni (atau perkara-perkara yang pendapat akal biasa semata-mata) itu, hendaklah diulas dan ditakwilkan supaya sesuai dengan hakikat qai'ie, tetapi seandainya terdapat pertentangan di antara kedua-dua perkara yang bersifat zanni berlaku maka hendaklah diutamakan pandangan syarak dakal biasa dan pandangan syaraklah yang lebih patut disehinggalah peperkara zanni akal tadi benar-benar dapat dibuktikan kebenarannya. Jika tidak demikian maka gugurlah pandangan akal itu dengan sendirinya.
1.20- Janganlah saudara mengkafirkan seorang muslim yang berikrar dengan dua kalimah syahadat dan beramal dengan tuntutan-tuntutannya serta menunaikan perkara-perkara yang diwajibkan sama ada kerana ia berpegang kepada pendapat tertentu atau melakukan maksiat - kecuali ia sendiri berikrar dengan mengakui kekufuran atau melakukan sesuatu perbuatan yang tidak boleh ditakwilkan lagi kecuali dengan makna kufur.

2. IKHLAS.
Hendaklah seorang saudara muslim itu berniat bahawa segala perkataannya, pekerjaannya dan perjuangan jihadnya adalah kerana Allah dan untuk mendapat keredaan-Nya dengan tidak mengharapkan keuntungan, pangkat kedudukan, kemegahan dan gelaran. Dengan niat yang ikhlas itu saudara akan menjadi seorang tentera (yang setia) kepada fikrah dan akidah bukan tentera yang tamakkan keuntungan dan kepentingan diri.

3. AMAL.
Apa yang dimaksudkan dengan amal di sini ialah melakukan Islah (pembaikan) terhadap diri sendiri, membina rumah tangga muslim, membimbing masyarakat, membebaskan tanah air, membetulkan kerajaan sehingga benar-benar bersifat Islam, mengembelingkan kewujudan umat Islam di peringkat antarabangsa, menjadi petunjuk ajaran ke seluruh pelusuk dunia sehingga tidak ada lagi fitnah serta halangan dan agama ini seluruhnya berjalan kerana Allah semata-mata.

4. JIHAD.
Jihad yang dimaksudkan di sini ialah kewajipan yang berterusan sejak dahulu hingga ke hari kiamat iaitu kewajipan yang dimaksudkan dalam sabda Rasulullah s.a.w:
Yang bermaksud:
"Sesiapa yang mati dalam keadaan tidak pernah berperang dan pernah berniat untuk berperang bererti beliau mati dalam keadaan jahiliah".

5. BERKORBAN.
Berkorban bermakna mengorbankan jiwa-raga, harta-benda, masa, kehidupan dan segala sesuatu untuk tujuan mencapai matlamat.

6. TAAT.
Taat bermaksud mematuhi perintah dan melaksanakannya di masa senang mahupun susah sama ada dalam perkara yang disukai ataupun yang dibenci.

7. TETAP PENDIRIAN.
Tetap pendirian yang dimaksudkan ialah setiap orang dari kalangan saudara terus-menerus beramal dengan bersungguh-sungguh untuk mencapai matlamat sekalipun memakan masa yang bertahun-tahun lamanya sehinggalah dia bertemu Allah dalam keadaan beramal dan berjihad. Dengan itu bermakna dia berjaya memperoleh salah satu dari dua kebaikan iaitu mencapai matlamat atau mati syahid.

8. TEGAS.
Tegas atau tajarrud yang dimaksudkan ialah saudara membersihkan fahaman atau fikrah yang saudara bawa dari sebarang pengaruh prinsip-prinsip dan individu yang lain dari fikrah saudara kerana fikrah yang saudara dokong ini adalah fikrah yang tinggi lagi lengkap kerana Allah berfirman:
"Celupan Allahlah (yang lebih baik), siapakah yang lebih baik dari celupan Allah".
(Surah Al-Baqarah, Ayat: 138).

9. PERSAUDARAAN (UKHUWWAH).
Persaudaraan yang dimaksudkan di sini ialah saudara mempertautkan ikatan hati-hati dan ruh-ruh saudara-saudara sekalian dengan ikatan akidah, kerana ikatan akidah itu merupakan ikatan yang paling kukuh dan paling berharga.
Kewajipan dan Tanggungjawab Ukhuwwah (Persaudaraan):
Ukhuwwah atau persaudaraan di dalam Islam merupakan jalinan yang menghubungkan sebahagian dengan sebahagian Umat Islam yang lain. Ia merupakan ikatan rabbani - ikatan yang diikuti di atas dasar ketaatan kepada Allah - yang mengikat hati-hati mereka dan ia merupakan jalinan yang mendekatkan mereka kepada Allah s.w.t. Ukhuwwah merupakan ikatan keimanan yang paling kukuh sebagaimana yang dinyatakan oleh Nabi s.a.w:
Yang bermaksud:
"Sekuat-kuat ikatan iman ialah cinta dan berkasih-sayang kerana Allah dan marah juga kerana Allah". (Hadis riwayat Imam Ahmad).
Di dalam ajaran Islam persaudaraan adalah satu tonggak yang menjadi tunjang kepada pembinaan sebuah masyarakat Islam yang kukuh dan sendi yang menghubungkan anggota masyarakat.
Hakakah Islamiah sangatlah memerlukan agar ikatan persaudaraan yang dianjurkan oleh Islam ini diperkukuhkan sehingga ia menjadi seolah-olah satu bangunan yang tersusun rapi, satu anggota memperkuat satu anggota yang lain. Ianya seumpama satu jasad yang apabila satu daripada anggota jasad itu merasai sakit, maka seluruh anggota yang lain akan turut menanggung penderitaannya.
Bagi memastikan hak-hak dan kewajipan ukhuwwah ini dilaksanakan dengan sempurna dan berperanan dalam pembangunan jamaah, Islam telah menjelaskan cara-cara bagaimana hak-hak dan kewajipan tersebut dilaksanakan secara amali dengan memberi penekanan bahawa ia adalah satu tanggungjawab yang mesti dilaksanakan bukan sekadar ucapan di bibir atau teori semata-mata.
1. Ukhuwwah (yang terjalin di antara seorang mukmin dengan seorang mukmin yang lain) mestilah menjadi hubungan yang membawa mereka kepada ketaatan kepada Allah sebagai membenarkan sabda Rasulullah s.a.w yang menyatakan:
Yang bermaksud:
"Sesiapa yang Allah ingin kurniakan kebaikan kepadanya nescaya Allah mengurniakan kepadanya seorang teman setia yang salih, jika sekiranya dia terlupa (lalai) dia menolong memberi peringatan dan apabila (temannya itu) memperingatkannya ia akan menolongnya".
Teman setia yang baik seperti inilah yang dimaksudkan oleh Sayidina Umar bin Al-Khattab r.a yang mengatakan:
"Engkau mestilah mencari saudara-saudara yang jujur dan hiduplah di kalangan mereka kerana mereka itu adalah perhiasan di waktu senang dan bekalan di waktu kesusahan".
2. Di sudut kejiwaan pula, ukhuwwah merupakan satu keperluan kerjasama, turut merasai keperluan-keperluan saudara-saudara yang lain dan berusaha memenuhi keperluan tersebut sebagai menyahut tuntutan sabda Rasulullah s.a.w:
Yang bermaksud:
"Jika sekiranya seorang dari kamu berjalan bersama saudaranya dengan tujuan memenuhi keperluannya (dan baginda menunjukkan isyarat dengan jari-jari baginda) amalan itu lebih utama dari dia beriktikaf selama dua bulan di dalam masjidku ini". (Hadis riwayat Al-Hakim dan dia mengatakan bahawa sanad-sanadnya sahih).
3. Persaudaraan juga adalah kerjasama di bidang kebendaan sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w:
Yang bermaksud:
"Sesiapa yang melapangkan seorang muslim dari satu kesusahan dunia nescaya Allah melapangkan untuknya satu dari kesusahan di akhirat. Sesiapa yang memudahkan seseorang yang berada di dalam kesusahan nescaya Allah akan memudahkan (urusannya) di dunia dan di akhirat dan sesiapa yang menyembunyikan rahsia seorang muslim nescaya Allah akan memelihara rahsianya di dunia dan di akhirat. Dan Allah sentiasa menolong seseorang hamba selama ia menolong saudaranya".
4. Ukhuwwah adalah tanggungjawab kemasyarakatan yang merangkumi kewajipan-kewajipan yang ringkas. Sehubungan dengan perkara ini Rasulullah s.a.w bersabda:
Yang bermaksud:
"Hak seseorang Muslim ke atas seorang muslim yang lain ada enam perkara: (1) Apabila engkau bertemu dengannya hendaklah engkau memberi salam, (2) Apabila dia menjemputmu maka penuhilah jemputannya itu, (3) Apabila dia meminta nasihat hendaklah engkau memberi nasihat kepadanya, (4) Apabila dia bersin dan bertahmid maka hendaklah engkau lengkapkan dengan bertasymit, (5) Apabila dia sakit hendaklah engkau menziarahinya dan (6) Apabila dia meninggal dunia hendaklah engkau mengiringi jenazahnya". (Hadis riwayat Muslim).
5. Ukhuwwah juga bererti kemesraan, kasih-sayang dan saling bantu-membantu. Berhubung dengan perkara ini Rasulullah s.a.w bersabda:
Yang bermaksud:
"Janganlah kamu saling memutuskan hubungan silaturahim, janganlah kamu saling belakang-membelakangi, janganlah kamu saling benci-membenci dan janganlah kamu saling hasad dengki. (Sebaliknya) jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara. Tidak halal bagi seorang Muslim itu memulaukan saudaranya (yang mukmin) melebihi tiga hari". (Hadis riwayat Imam Malik, Bukhari, Abu Daud, Tirmizi dan Nasaie).
Rasulullah s.a.w juga bersabda:
Yang bermaksud:
"Janganlah kamu memandang rendah terhadap sesuatu kebaikan, walaupun dengan cara bermanis muka ketika bertemu saudaramu (kerana itu juga satu kebaikan)". (Hadis riwayat Muslim).
Rasulullah s.a.w juga bersabda:
"Setiap perkara kebaikan adalah sedekah. Sesungguhnya di antara perkara mitu ialah bermanis muka ketika bertemu saudaramu dan menolong memenuhi bejana saudaramu dengair". (Hadis riwayat ).
Rasulullah s.a.w juga bersabda:
"Hendaklah kamu saling memberi hadiah kerananya kamu saling berkasih-sayang dan akan jauhlah permusuhan". (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
6. Ukhuwwah menurut ajaran Islam ialah keghairahan dan setia kerana Rasulullah s.a.w bersabda:
Yang bermaksud:
"Sesiapa yang mempertahankan maruah kehormatan saudaranya nescaya Allah akan menjaga wajahnya dari seksaan api neraka di hari kiamat". (Hadis riwayat Tirmizi).
Baginda juga bersabda:
Yang bermaksud:
"Doa seorang saudara kepada saudaranya yang lain (sedangkan saudaranya itu tidak mengetahui doa tersebut) adalah doa yang pasti diperkenankan, di sisinya terdapat malaikat yang ditugaskan di mana setiap kali ia mendoakan kebaikan atau keselamatan untuk saudaranya, malaikat yang ditugaskan itu berkata: Amin dan bagimu seperti itu juga". (Hadis riwayat Muslim).

10. PERCAYA.
Percaya atau thiqah di sini bermaksud kepercayaan seseorang tentera (jundi) yang mendalam terhadap kemampuan dan keikhlasan pimpinannya sehingga menimbulkan rasa kasih, menghargai, menghormati dan memberikan ketaatan yang penuh kepadanya.

DUA RUKUN

DUA RUKUN

Setiap amal soleh mempunyai dua rukun. Allah (SWT) tidak menerima
sesuatu amalan melainkan jika memenuhi rukun tersebut iaitu:

1) Ikhlas dan membetulkan niat.
2) Bertetapan dengan Sunnah dan Syarak.

Dgn rukun pertama tercapailah kesahihan batin dan dgn rukun kedua pula tercapailah kesahihan lahir. Berkenaan rukun yg pertama Rasulullah (SAW) telah bersabda, maksudnya:

"Sesungguhnya setiap amalan itu dengan niat." [Fathul Bari:1/15 no:1]

KAEDAH DISIPLIN DALAM GERAKAN ISLAM

KAEDAH DISIPLIN DALAM GERAKAN ISLAM.

Kalimah berDISIPLIN bererti seseorang itu melakukan sesuatu dengan
teratur dan menurut perencanaan, patuh kepada peraturan peraturan,
pandai mengurus masa serta menjaga ketepatan waktu.

Tuntutan Disiplin Dalam Organisasi
Anggota anggota jemaah yang berdisiplin adalah penting seperti
pentingnya kepemimpinannya juga.

Maududi menulis "......sebuah gerakan, sekalipun mempunyai ciri ciri
yang baik, menemui kegagalan hanya disebabkan oleh hakikat bahawa ia
tidak dapat menterjemahkan skima skimanya ke bentuk praktik. Ini
berpunca daripada ketiadaan disiplin dan kerjasama. Usaha usaha
berdisiplin bermakna bahawa seluruh jemaah mesti mengikut prosedur serta
peraturan yang telah ditetapkan olehnya."

1. Seorang Muslim wajib beriltizam dengan arahan dan nizam (sistem)
jemaah. Itu adalah perkara asasi dan perlu untuk kebaikan perjalanan
amal dan usaha merialisasikan segala tujuan jemaah. Kesetiaan ini
dipandang sebagai taat dan ibadah kepada Allah.

2. Setiap anggota jemaah mesti membiasakan dirinya melaksanakan setiap
perintah pemimpin atau mas'ulnya dalam jamaah. Dia mesti taat kepada
pemimpin di waktu susah, senang, sama ada suka atau tidak, asalkan
perkara yang tidak mungkar dan tidak maksiat.

3. Tentera da'wah wajib menjaga waktunya dengan bersungguh sungguh,
berdisiplin dalam segenap urusannya dengan peraturan yang rapi, berguna
kepada manusia, mampu berusaha, mujahid untuk dirinya, berwaspada dari
godaan hartabenda, anak dan isteri. ".....tiap tiap anggota majlis itu
mestilah bersungguh sungguh untuk menghadirkan dirinya pada waktu yang
telah ditentukan dan tidak boleh lambat datang kecuali kerana tersangat
terpaksa. Itupun dengan memberitahu alasan terlebih dahulu.

Kelemahan Tanpa Disiplin.
- Organisasi lemah dan lembab.
Kerja kerja terbengkalai dan da'wah
tidak akan berkembang. Dan tidak tercapai matlamat gerakan. Disiplin
merupakan salah satu faktor (berkait dengan individu) yang menyebabkan
para du'at gugur/tercicir di sepanjang jalan dakwah.

Sebab Kemerosotan Disiplin.
- Kemerosotan Iman.
Menjadikan seseorang itu tidak sensitif terhadap perlaksanaan sesuatu
tugas itu dengan segera. Salah satu kesan ialah tiada iltizam dengan
waktu yang telah ditentukan untuk sesuatu perjumpaan ataupun waktu
yang telah ditentukan untuk melaksanakan sesuatu kerja.

- Kemahuan yang Lemah dan Kurang Azam - Menyebabkan cepat berputus asa,
mengalah serta mudah patah semangat.

- Masalah Peribadi

- Penyakit Lupa - Lupa kepada arahan, peraturan, waktu pertemuan serta
tugas tugas. Salah satu sebab mempunyai terlampau banyak tugas.

- Sikap Kurang Tegas Pemimpin.


Kesimpulan.
Disiplin merupakan suatu amalan yang sangat penting dalam gerakan
Islam. Tanpanya gerakan sukar mencapai matlamatnya. Oleh itu pimpinan
dan ahli-ahli gerakan perlulah mengambil berat persoalan ini agar lahir
di sana sebuah gerakan yang terdiri daripada ahli ahli yang berdisiplin
dan mampu memperjuangkan Islam sehingga tercapainya matlamat yang diidam
idamkan InsyaAllah.

Wednesday, September 12, 2007

UKHUWAH

UKHUWWAH
Maksudku dengan ukhuwwah (persaudaraan)adalah:
Hati-hati dan ruh terikat dengan ikatan akidah.
Ikatan akidah adalah ikatan yang paling kukuh dan mahal.
Persaudaraan sebenarnya adalah persaudaraan iman dan perpecahan itu
adalah saudara kepada kekufuran. Kekuatan yang pertama kepada kita
adalah kekuatan kesatuan, tidak ada kesatuan tanpa kasih sayang.
Kasih sayang yang paling rendah adalah berlapang dada dan yang paling
tinggi ialah martabat ‘ithar’ (melebihkan saudaranya dari dirinya sendiri).
Akhir yang benar dengan fikrahnya akan melihat saudaranya lebih utama
untuk diberikan perhatian dari dirinya sendiri kerana kalaulah mereka tidak
bersama dengannya pasti mereka akan bersama dengan selain darinya.
Sesungguhnya serigala akan membaham kambing yang kesesatan.
Mukmin dengan mukmin yang lain adalah seperti sebuah bangunan yang
menguatkan antara satu sama lain. Mukminin dan mukminat sebahagian mereka
adalah pemimpin kepada sebahagian yang lain.”
Inilah situasi yang perlu kita wujudkan.

TAHAP SALING KENAL MENGENAL. (Ta’aruf).
Dlm tahap ini, seorg muslim tidak hanya mengenal begitu saja saudaranya,
akan tetapi lebih jauh mencuba mengenali penampilan, sifat2 (shaksiyah) dan
pemikiran saudaranya. Pengenalan dlm tahap ini mencakupi aspek jasadi (fisik),
fikri (pemikiran) dan nafsi (kejiwaan).

PERPADUAN HATI . (Ta’liful Qulb).
Penyatuan hati merupakan asas awal yg mesti ada dlm proses pembentukan
ukhuwwah, sebab hati (qalbu) merupakan sumber gerak dan sikap seseorg dlm
menilai, memilih, mencinta dan membenci org lain. Bila hati telah terpaut
dan jiwa telah terpadu, barulah persaudaraan seseorg dgn yg lainnya bisa
berjalan, bersih dan penuh rasa kasih. Hati manusia hanya bisa disatukan
secara murni dan bersih apabila bermuara pada satu simpul ikatan yang fitrah.
Simpul tali itu adalah Aqidah. Inilah satu2nya dasar berpijak,
bertemu dan pengikat yang utuh dan abadi....

1.Bermuka cerah ketika bertemu:
Berdasarkan riwayat Muslim dari Abu Dzar r.a. berkata,
bersabda Rasulullah[SAW]; “Jangan meremehkan kebaikan apapun bentuknya
walau sekadar bermuka cerah ketika bertemu saudaramu.”

2.Mengadakan kunjungan persahabatan:
Dlm kitab Al Muwatha’ Imam Malik meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW
bersabda dalam hadis qudsi, Allah [SWT] berfirman; “Wajib mendapatkan
kecintaanKu barang siapa bercinta karena Aku, bermajlis karena Aku,
saling memberi karena Aku.”

3.Menaruh perhatian dan memenuhi keperluan:
Diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi SAW bersabda;
“Allah senantiasa menolong hambaNya selama hamba tersebut menolong
saudaranya.”

GERAKAN ISLAM

GERAKAN ISLAM
Pada dasarnya gerakan Islam bertujuan kepada tegaknya agama Islam di muka bumi agar kedamaian dan kesejahteraan bagi umat Islam terwujud. Banyak ideologi atau paham yamng melandasi gerakan ini. Ada yang bersifat fillah dan sabilillah. Fillah adalah gerakan Islam yang berangkat dengan dakwah yang didasari oleh ilmu. Sedangkan sabilillah adalah gerakan dengan sifat kearah peperangan. Semua gerakan ini bertujuan sama akan tetapi gerakan ini harus melihat kapan waktu yang tepat untuk menggunakan cara fillah dan fisabilillah.
Yang terpenting dalam sebuah gerakan Islam adalah gerakan yang di dalamnya semua Muslim bersatu hati dan pikirannya yang dilandasi dengan sikap wala wal bara. Karena sebuah gerakan Islam tanpa barisan yang kuat akan mudah dihancurkan dengan gerakan musuh Islam yang memiliki barisan yang rapi. Oleh karena itu mari perlu adanya menyatukan pola pikir yang islami dan langkah dakwah Islam yang sesuai dengan metode Rasulullah SAW.

KEFAHAMAN TERHADAP DAKWAH ISLAMIYYAH

KEFAHAMAN TERHADAP DAKWAH ISLAMIYYAH

Kalau kita perhatikan lebih jauh, dakwah Islam hari ini memiliki beberapa
permasalahan yang tidak dapat kita ingkari. Yang sangat nyata adalah masalah
perselisihan di antara kelompok-kelompok dakwah. Seandainya permasalahan ini
dibiarkan berlarut-larut maka akan merugilah ummat Islam. Bila kita telusuri
lebih jauh, bebarapa pertanyaan mungkin akan muncul: adakah jalan yang jelas ke
arah mencapai tujuan? Apakah dakwah Islamiyah ini akan mampu bertahan dan
menghadapi berbagai tantangan dan penyelewengan yang telah dan akan terjadi?

APA TITIK TOLAK DAKWAH?

Kita memulai dengan menanyakan satu pertanyaan yang amat mendasar: Apakah titik
tolak dakwah itu? Seringkali kelalaian kita di dalam meresapkan arti titik
tolak dakwah ke dalam hati membawa kebinasaan terhadap dakwah. Banyak kejadian
dimana kefahaman terhadap titik awal dakwah telah pupus menyebabkan pupusnya
pula makna dakwah. Dan ini sering memberikan kesan negatif kepada du'at maupun
dakwah itu sendiri.

Dakwah seharusnya bermula pada jalan DAKWAH para NABI a.s. Mereka menyeru
manusia kepada subul-as-Salam (jalan kebahagiaan), menunjukkan manusia kepada
jalan yang lurus (sirat-al-Mustaqim), sehingga manusia menerima seruan Allah dan
Rasul-Nya. Dakwah Islamiyah berawal dari hati yang sadar bahwa inilah jalan
kita, yaitu untuk menyeru manusia kepada Allah sehingga mereka mengikuti jejak
langkah Rasulullah SAW.

Yang menjadi pemisah antara dakwah Islamiyah dengan jalan lain adalah petunjuk
Allah yang disampaikan melalui wahyu dan jalan (contoh) yang ditunjukkan oleh
Rasulullah SAW. Musuh kita yang sebenarnya adalah syaitan dan konco-konconya
yang menjelma melalui al-hawa' (hawa nafsu) yang ada di dalam diri kita serta
yang lebih nyata lagi adalah dalam bentuk jahiliyah yang zahir. Jahiliyah yang
sekecil-kecilnya dari dosa-dosa yang berupa keingkaran hingga kepada al-kabair
(dosa-dosa besar), bid'ah-bid'ah yang menyesatkan, nifaq (kemunafikan), serta
kekufuran kepada Allah. Jahiliyah inilah yang seterusnya lahir dan menjelma di
dalam bentuk keingkaran kepada Allah baik di dalam
bentuk undang-undang, negara, masyarakat, dan segala bentuk sistem yang bukan
berasaskan Islam.

Dakwah bukanlah semata-mata penentangan terhadap satu golongan, atau parti,
ataupun individu, dsb. Namun merupakan pertarungan yang telah lama ada, yaitu
semenjak penciptaan Adam a.s. dan keengganan Iblis untuk mematuhi perintah Allah
agar sujud kepada Adam. Pertarungan di dalam dakwah adalah pertarungan antara
yang haq dengan yang bathil. Inilah pertarungan para Anbiya a.s. semenjak nabi
Adam hingga Rasulullah saw. Inilah dia hakikat dakwah yang perlu kita dukung.

Tuesday, September 11, 2007

ERTI BAI'AH

Bai'ah

Baiah bererti perjanjian atau ikrar bagi menerima dan sanggup memikul atau melaksanakan sesuatu yang dibaiahkan. Biasanya istilah baiah digunakan di dalam penerimaan seorang murid dengan Syeikhnya untuk menerima wirid-wirid tertentu dan berpegang dengannya sebagai suatu amanah. Namun suatu perkara yang diketahui dan difahami bahawa baiah juga digunakan di dalam skop yang lebih luas dan jauh bagi menegakkan ajaran Islam yang bukan hanya setakat berbaiah untuk mengamalkan wirid-wirid tertentu daripada syeikh-syeikh bahkan lebih menyeluruh dari itu untuk menegakkan perlaksanaan syariat Islam itu sendiri . Di dalam Risalatul Taa'lim karangan Hassan Al Banna Rahimahullah, beliau telah mengemukan beberapa pemahaman dan pengertian tentang baiah di dalam gerakan dakwah Islamiah.
Antaranya ialah:
1-Baiah untuk memahami Islam dengan kefahaman yang sebenar. Andai tiada kefahaman terhadap Islam maka sesuatu pekerjaan itu bukanlah merupakan 'amal' untuk Islam atau amal menurut cara Islam. Sebagaimana ia juga bukan merupakan suatu perjalanan yang selari dengan Islam.
2-Baiah merupakan keikhlasan. Tanpa keikhlasan amal itu tidak akan diterima oleh Allah dan perjalanannya juga pasti sahaja tidak betul di samping terkandung pelbagai penipuan di dalam suatu perkara yang diambil.
3-Merupakan baiah untuk beramal yang ditentukan permulaannya dan jelas kesudahannya. Iaitu yang dimulakan dengan diri dan berkesudahan dengan dominasi Islam ke atas alam. Hal ini adalah kewajipan yang sering tidak disedari orang Islam masa kini.
4-Merupakan baiah untuk berjihad. Jihad itu menurut kefahaman Islam adalah berupa penimbang kepada keimanan.
5-Merupakan perjanjian pengorbanan bagi memperolehi sesuatu (iaitu balasan syurga).
6-Merupakan ikrar untuk taat atau patuh mengikut peringkat dan keupayaan persediaan yang dimiliki.
7-Merupakan baiah untuk cekal dan setia pada setiap masa dan keadaan.
8-Merupakan baiah untuk tumpuan mutlak kepada dakwah ini dan mencurahkan keikhlasan terhadapnya sahaja.
9-Merupakan baiah untuk mengikat persaudaraan (sebagai titik untuk bergerak).
10-Merupakan baiah untuk mempercayai (thiqah) kepimpinan dan gerakan atau jemaah.

BAIAH (PERJANJIAN TAAT SETIA)

Rukun Baiah (perjanjian taat setia):

Bergabung dengan Harakah Islamiah pada hakikatnya bermaksud bergabung secara langsung atau amalan di dalam Islam. Ia merupakan permulaan perjanjian baru dengan Allah dan memberikan baiah untuk beramal dan berjihad pada jalan-Nya.
Asy-Syahid Imam Hassan Al-Banna telah merumuskan tentang rukun-rukun baiah dengan berkata:

"Rukun baiah kita semuanya sepuluh, peliharalah ia dengan sebaik-baiknya".
1. Faham.
2. Ikhlas.
3. Amal.
4. Jihad.
5. Berkorban.
6. Taat.
7. Tetap Pendirian.
8. Tegas.
9. Persaudaraan.
10. Percaya.

DAKWAH DAN TARBIYAH

DAKWAH DAN TARBIYAH - WASILAH UTAMA DALAM PEMBENTUKAN UMMAH
------------------------------------------------------------------

Rasulullah saw memulakan jihadnya melalui dakwah dan Tarbiyah, bukan
terbentuk secara tiba-tiba atau kebetulan tanpa apa-apa persediaan dan
pembentukan bahkan Rasulullah saw menghadapi berbagai kesukaran dan
halangan dan terus berjihad sehingga terbentuk satu ummah yang terpuji
sebagai Khaira Ummah di abadikan didalam Al-Quran.

Seperti di tegaskan dalam Al-Quran ayat 110 Surah Al Imran maksudnya:-
Kamu adalah sebaik-baik ummah dikeluarkan untuk manusia seluruhnya, kamu
memerintah (menyuruh) kepada ma'aruf dan mencegah mungkar serta kamu
tetap beriman kepada Allah'

Rasulullah saw mula berdakwah dan membentuk ummah sejak di zaman Makkah
lagi. Baginda mendidik (mentarbiyah) sekumpulan jamaah mukminin yang
menjadi benih terbentuknya masyarakat yang baru (berbeza daripada
masyarakat jahiliyah). Ketika Rasulullah saw membentuk jamaah mukminah di
Makkah dimasa itu. Baginda menyedari bahawa peranannya lebih besar
daripada Makkah dan Semenanjung Arab dan Risalah yang Baginda bawa bukan
semata-mata khusus untuk satu bangsa dan satu generasi bahkan Risalahnya
bersifat sejagat ('Alamiyah) dan halatujunya menghapuskan jahiliyyah dan
membina insaniah yang baru, menepati prinsip-prinsip Al-Quran dan ajarannya.

Ketika Baginda menjadikan kota Makkah sebagai markas dakwahnya, Baginda
tidak memulakan dengan membentuk daulah yang terdiri dari
pembesar-pembesar Quraisy bagi menundukkan seluruh orang Arab dan memaksa
mereka menerima prinsip-prinsipnya dengan kekerasan. Baginda tidak
melakukan demikian kerana Baginda bukan diutuskan untuk menghapuskan
kerosakan dengan mengundang kerosakkan lain dan bukan untuk memaksa
masyarakat menerima dakwahnya dengan kekerasan tetapi Baginda diutuskan
untuk menyampaikan Risalah Allah SWT dan mengajak semua manusia dengan
penuh hikmah serta dengan peringatan-peringatan yang baik. Serta sabar
bersama-sama orang-orang yang beriman membentuk jamaah yang menjalankan
kerja-kerja Islah agar mereka menjadi asas yang kukuh bagi kelahiran
masyarakat (generasi) baru (Generasi Mukmin).

Rasulullah saw memberi penekanan kepada Tarbiyah Jiwa/ Dhomir / Al
Wijdaan dan tarbiyah akhlak dan budi pekerti berteraskan keimanan/tauhid;
kerana inilah asas sebenarnya bagi pembinaan ummah yang menjamin
masyarakat dan Daulah daripada berlaku penyelewengan, kezaliman dan
kerosakan. Ilmu perlembagaan, dan undang-undang serta deen undang-undang
serta peratusan semata-mata belum cukup untuk mcmbina ummah tanpa dididik
jiwa dan akhlaq masyarakat.

Sehubungan ini Al Quran telah menegaskan dalam surah Al Ra' ad ayat 11,
maksudnya"-

' Sesungguh Allah SWT tidak mengubah apa yang terdapat pada sesuatu kaum
itu sehingga mereka mengubah apa yang terdapat dalam jiwa mereka.'

Ustaz Mohd Syadid dalam kitabnya Al Jihad Fil Islam menjelaskan bahawa
inilah jalan membentuk dan membina ummah serta membangunkan tamaddun dan
kemajuan. Pengislahan masyarakat tidak akan sempurna melainkan di mulakan
dengan jiwa masyarakat itu sendiri.... kerana itu maka medan Islam yang
pertama ialah 'alam jiwa dan dhamir., dan wasilahnya yang pertama dan
utama untuk sampai kepada matlamat ialah AtTarbiyah,.'

Wassalam.